۱۳۹۲ آذر ۱۶, شنبه

جلال مقامی: درست است بعد از 50 سال فیلم چینی دوبله کنم؟!

جلال مقامی از وضعیت این روزهای دوبله گله مند است و می گوید: بهتر است در پایان عمرم در رادیو گویندگی کنم تا اینکه بخواهم یکسری فیلم های به قول معروف درِپیت چینی را دوبله کنم.

این صداپیشه و مجری پیشکسوت تلویزیون یادآور می شود: زمانی که 17 - 18 ساله بودم، وارد دوبله شدم و الان هم که 70 ساله هستم، هنوز هم توانایی کار کردن و دوبله ی آثار فاخر و برتر را دارم؛ اما چطور است بعضی ها از کسی که از آن زمان تا به حال در این حرفه زحمت کشیده است، خوششان نمی آید؟!
جلال مقامی در گفت و گویی با ایسنا، درباره ی فعالیت حال حاضرش در رادیو دانش گفت: چهار - پنج سال است که در رادیو البرز که مدتی است اسمش شده رادیو دانش، فعالیت دارم؛ ضمن اینکه من پیش از این هم در برنامه های رادیویی زیادی اجرا داشتم اما از وقتی که به مهرشهر کرج آمدم، به خاطر نزدیک بودن منزلم حدود چهار، پنج سال است که مداوم با رادیو دانش کار می کنم.
حدود دو سال است که برنامه «شنیدنی ها»ی رادیو دانش با موضوعیت تاریخ را اجرا می کنم. این برنامه به بررسی تاریخ و آثار موزه ها و تندیس ها و تاریخچه ی آنها می پردازد. این برنامه را دوست دارم به جهت اینکه به بحث تاریخ و اندیشمندان قدیمی تاریخ می پردازد.
این صداپیشه پیشکسوت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از اجرا در برنامه «شنیدنی ها»ی رادیو دانش راضی هستید؟ خاطرنشان کرد: ترجیح می دهم در پایان عمرم به گویندگی در چنین برنامه های رادیویی بپردازم تا اینکه بخواهم فیلم های چینی و به اصطلاح دَرِپیت را دوبله کنم. قطعا از اجرای اینگونه برنامه ها در رادیو راضی هستم. چرا راضی نباشم؟
مقامی در ادامه گفت و گویش درباره ی عدم فعالیتش در دوبله توضیح داد: حدود شش الی هفت ماه است که دیگر برای دوبله کار نمی کنم و بنا به دلایلی دوست ندارم دیگر به دوبله برگردم؛ البته پیشنهادهای زیادی به من می شود اما اعتقادم این است که این پیشنهادها بیشتر شکل توهین را برای من دارند. از طرفی برایمان بزرگداشت می گیرند ولی از سوی دیگر هرچه فیلم بد است به ما پیشنهاد می دهند. به منِ جلال مقامی می آید که بعد از این همه تجربه حال بیایم فیلم چینی دوبله کنم؟!
وی در عین حال گفت: به نظرم هر مدیر دوبلاژ و گوینده ای را باید بر اساس توانایی هایش دعوت به کار کنند. من به یاد دارم که 50 سال پیش هم که در دوبله کار می کردم چنین فیلم هایی را که الان به من پیشنهاد می شد، دوبله نمی کردم، حال بعد از 50 سال سابقه بیایم این کارها را دوبله کنم؟
این صداپیشه پیشکسوت با اشاره به حضور جوانان در دوبله یادآور شد: بنده به عنوان پیشکسوت مشکلی با جوانان ندارم و امیدوارم موفق باشند اما باید بگویم جوانان هنوز در حدی نیستند، فیلمی را که آقای طهماسب و امثال ما دوبله کردیم را دوبله کنند. این اتفاق توهین به ماست و لازم است بگویم امثال ما که چنین گذشته ای دارند و هنوز هم می توانند آثار فاخر و برتر دوبله کنند، این رفتارها حق شان نیست.
او همچنین بیان کرد: هر کاری باید به دست کسی سپرده شود که وارد است. اساسا کارها باید به افراد متدین سپرده شود. درست است که همه ی ما مسلمان هستم و همه همکارانم افراد متدینی هستند، اما هر یک از ما تخصصی داریم که مختص خودمان است.
مقامی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه شرایط دوبله در دولت یازدهم بهتر شود، گفت: ما با آرزوها زنده ایم و همچنان امیدواریم که شرایط بهتر شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر